Toekomstvisie voor Huis van het Nederlands

Tijdens de verbouwing van het onthaal werd duidelijk dat het Huis van het Nederlands ook een frisse, toekomstgerichte visie nodig had. Het ultieme doel was om het gebouw klaar te stomen voor morgen en een herkenbare identiteit te creëren. Ook het kloppend hart werd scherpgesteld: een flexibele dienstverlening op maat van alle bezoekers zodat iedereen die Nederlands wil leren zo goed mogelijk geholpen wordt.

  • Client: Huis van het Nederlands
  • www.huisnederlandsbrussel.be

90 medewerkers. 1 visie.


Om de verschillende ambities op één lijn te krijgen, is het belangrijk om samen een duidelijke visie te schrijven. We vertrekken vanuit de waarden van de organisatie. Per waarde bekijken we waar deze voor staat en op welke manier deze tot uiting kan komen in de dienstverlening en het gebouw. Via interviews en observaties achterhalen we de opportuniteiten en beperkingen van de site. 

hvh_square1

Lego is serious business

Met verschillende gebruikersscenario’s toetsen we de ambities van de medewerkers af op vlak van dienstverlening voor de verschillende types bezoekers. Met lego bouwen we samen het ideale droomgebouw en doorlopen we verschillende scenario’s. Zo komen de aandachtspunten voor zowel de dienstverlening als het gebouw naar boven. Op deze manier komen er ook ideeën naar boven zoals ‘Atelier van het Nederlands: een huiselijke polyvalente ruimte die breed ingezet kan worden, van thematische conversatietafels tot yoga in de Nederlands.

hvh_ImageWide_3

Durf gewoontes in vraag te stellen

Met een duidelijke blik op de doelstellingen en ambities bekijken we het gebouw als een blanco canvas waarmee we die aspiraties kunnen bereiken. We houden natuurlijk wel rekening met de vaste structuren, lichtinval en de architecturale mogelijkheden en beperkingen. Bij het bepalen van de gewenste flow van de klant enerzijds en interne flow van de medewerker anderzijds werd duidelijk dat we bepaalde diensten op een hele andere locatie in het gebouw moesten intekenen.

hvh_ImageFull
hvh_square2

Dienstverlening op maat

Het Huis van het Nederlands heeft een grote variatie aan bezoekers. Ze hebben elk andere noden - en een andere moedertaal - maar wel één gemeenschappelijk doel: Nederlands leren. De nieuwe visie dient als blueprint van hun dienstverlening voor de verschillende types van bezoekers. In de blauwdruk staat duidelijk waar Huis van het Nederlands naartoe wil met hun dienstverlening en hoe ze dat kunnen bereiken. 

De volgende stap in dit proces was het ontwerpen van de wayfinding doorheen het gebouw. De grootste uitdaging: ervoor zorgen dat alle bezoekers, ongeacht hun moedertaal, hun weg vinden op een autonome en intuïtieve manier. Hoe we dat deden in lijn met de toekomstvisie, vind je binnenkort op onze website.

Is jouw gebouw niet in sync met de visie op je organisatie?

Of kunnen we jou met iets anders helpen?
Aarzel niet om ons te contacteren!

More projects

You might also like these projects...