Inzetten op beleving in de sportclub

Samen met Sport Vlaanderen de sportsector vernieuwen, zalig toch. Geen  'goede voornemens campagne' dit maal. Wel enkele gerichte initiatieven om de sfeer en gezelligheid, waar onze vele sportclubs in uitblinken, verder te versterken en zo nog meer mensen warm te maken om in verenigingsverband te sporten!

  • Client: Sport Vlaanderen
  • www.sport.vlaanderen

Niets beter dan dat clubgevoel

Sporters beleven meer” is al jaren een sterkhouder van het Sport Vlaanderen merk. Maar alles kan altijd nog beter. En dat geldt ook voor het belevingsaspect binnen de sportclubs. Hoog tijd om die creatieve handen uit de mouwen te steken en enkele concrete initiatieven uit te werken ter versterking van dat unieke clubgevoel.

billboard beleving
brainstorm beleving square1

Aan ideeën geen gebrek... en nu?

Sportfederaties, clubs en sportdiensten bogen zich cocreatief over de centrale uitdaging om de beleving in de sportclubs nog aantrekkelijker te maken voor hun sporters, vrijwilligers, trainers, toeschouwers, … Het resultaat: een gigantische massa aan ideeën. But Ideas are cheap! Welke zijn relevant? Hoe scheid je het kaf van het koren? Hoe ga je van idee naar implementatie? Laat dat maar aan ons over.

Making ideas happen…

Bij Studio Dott weten we als geen ander hoe je zoiets aanpakt. Visualiseren, concretiseren, prioriteren en selecteren, … Verdiepen, valideren en verrijken, … Impact inschatten, drempels wegwerken en ‘actionable’ maken. En dat natuurlijk met de nauwe betrokkenheid van de clubs en federaties, want draagvlakcreatie en eigenaarschap zijn natuurlijk ook essentieel. Van een mix van ideeën naar concrete en gerichte initiatieven waar de verschillende stakeholders direct mee aan de slag kunnen. Love it when plans come together.

brainstorm beleving square2

The bigger picture

Sportclubs en hun sportievelingen bestaan er in veel verschillende vormen. Om beter te begrijpen welke belevingen nu juist typerend zijn voor hen, gingen we opnieuw in cocreatie met een groep experten en onderzochten we wat nu net die unieke momenten zijn die je als sporter in vervoering brengen voor, tijdens en na het sporten. Deze rijke, contextuele inzichten bieden de initiatiefnemers extra impulsen om de beleving binnen de sportclubs te boosten.

What’s next

3 actiepijlers liggen aan de basis voor de uitrol van de belevingsversterkende initiatieven:

  • ‘Tell the story’ om nog makkelijker te communiceren over de verschillende unieke belevingen van de sportclubs
  • ‘The club is everywhere’: een ongeziene samenwerking tussen clubs met unieke events op originele locaties die sporters, de supporters en de toeschouwers samenbrengen
  • ‘Mix it up’: we verbinden clubs uit verschillende sportdisciplines tot één grote (online) community als ‘the place to be’ voor een waaier van belevenissvolle activiteiten

Wil jij ook meer inzetten op belevingen rond jouw product of dienst?

Of kunnen we jou met iets anders helpen?
Aarzel niet om ons te contacteren!

More projects

You might also like these projects...