Interne behuizing voor slimme parkeerborden

Steden... urban jungles waar je, als je er niet bekend bent, alleen maar de signalisatie kan volgen in de hoop een vrije parkeerplaats te vinden. En mocht je onverhoopt een parkeerverbodsbord tegenkomen, dan kan dit zomaar een slim parkeerbord zijn,  waarvan de interne behuizing is ontworpen door Studio Dott. Deze vernieuwde versie van de gekende borden is voorzien van digitale belettering, een gps-systeem en kan op afstand worden aangepast. Zo'n traditioneel analoog bord omgieten naar een slimme digitale variant vereist natuurlijk de nodige expertise en daarom werden de Dotters gevraagd om de interne behuizing te ontwerpen die deze nieuwe technologie eer aandoet, maar ook de karakteristieke elementen erin behoudt.

  • Client: Screvle, Rombit & VVSnv
  • www.vvsnv.be
Placeholder-ImageFull

Een goed begin...

Om het traditionele bord te voorzien van een nieuwe interne behuizing, moesten eerst de verschillende eisen in kaart worden gebracht. Zo is de vormgeving vastgelegd in de Vlaamse wet, waren er verschillende technische en budgettaire randvoorwaarden en moest het eindresultaat waterbestendig zijn. Dit proces betekende een nauwe samenwerking met Screvle en VVSnv om de elektronica, de interne behuizing en het parkeerbord op elkaar af te stemmen. Tijdens verschillende brainstormsessies met het team werden oplossingen bedacht voor verschillende deelproblemen. Zo werd de initiële schets aangepast tot iets wat geheel verschillend was tov het idee dat aan de basis werd gepresenteerd tijdens de opdrachtstelling. Zo werd uiteindelijk de fundering gelegd voor wat het nieuwe slimme parkeerbord zou worden!

 

expl2
overview expl 2

...is het halve werk

Met de basis en het productieproces in het achterhoofd begonnen de ontwerpers met het maken van de eerste 3D-schetsen van de interne behuizing en werd, vervolgens, het eerste prototype geprint. Hier begon de grote test, want als het bord en de elektronica het Belgische klimaat willen overleven, dan moet de interne behuizing natuurlijk totaal waterdicht zijn. Het prototype heeft deze test met vlag en wimpel doorstaan.

Parkeerbord IG 1

Die staat!

Het eindresultaat: een budgetvriendelijke en makkelijk te assembleren, robuuste interne behuizing. Het hoefde vormelijk niet mooi te zijn, maar het zit wel heel mooi in elkaar. Deze interne behuizing is nog een klasse hoger qua waterdichtheid dan vereist en heeft op verschillende plaatsen in Antwerpen al de eerste storm- en regenbuien overleefd. Je kan er dus altijd op vertrouwen dat deze borden je vertellen waar je niet mag parkeren, you're welcome 😉

Je eigen product (verder) ontwikkelen?

Of kunnen we jou met iets anders helpen?
Aarzel niet om ons te contacteren!

More projects

You might also like these projects...