Wayfinding in het nieuwe Rubenshuis
Met de geplande nieuwbouw van het Rubenshuis wenste de stad Antwerpen de volledige klantreis, -beleving en route onder de loep te nemen. Het doel: verschillende routes uitwerken op maat van de gebruikersbehoeftes. Om die nieuwe aanpak te onderzoeken en volledig in de huid te kruipen van de bezoeker, belden ze aan bij Studio Dott. Het werd een cocreatief traject samen met het Rubenshuis, Rubenianum, AG Vespa en Robbrecht en Daem architecten.
À la Carte
Met de komst van de nieuwbouw komen er gloednieuwe functies bij zoals een experience center en een museumcafé om je bezoek mee af te sluiten. Ook het Rubenianum krijgt een plek in het nieuwe gebouw waardoor het publiek kan 'binnenkijken' in de werking van het onderzoekscentrum. De nieuwe activiteiten op de museumsite bieden de opportuniteit voor een ‘à la carte-beleving’ op maat: of je nu als toerist in korte tijd enkel de topwerken in het Meesteratelier wil bezoeken, of als kunstliefhebber de tijd wil nemen om je in bepaalde thema’s te verdiepen. Daarom onderzochten we de bezoekersstromen en analyseerden we de beweegreden van de verschillende bezoekerstypes.
"Na elke stap werd een cocreatiesessie georganiseerd. Zo konden verschillende stakeholders direct meedenken rond specfieke uitdagingen en ideepistes"
Wie is de museumbezoeker?
Die gebruikersscenario's gebruikten we gedurende het hele ontwerpproces. Zo toetsen we of de ideeën aansluiten op de behoeften van de verschillende bezoekers. We identificeren uitdagingen vanuit onze expertise en de bezoekersnoden en gaan tijdens cocreatiesessies samen met de museumteams op zoek naar passende oplossingen gevoed met sneuvelmodellen en inspiratie.
Architecturale leesbaarheid
Als ontwerpers trokken we natuurlijk ook zelf op onderzoek uit. We gingen ter plaatse om zowel het gebouw als de route doorheen het authentieke Rubenshuis te analyseren op leesbaarheid. Zo werd het duidelijk dat we de route doorheen het kunstenaarshuis beter konden omdraaien. Op die manier wordt zowel de opbouw van de storytelling als de leesbaarheid van het gebouw verbeterd.
"Gebruikersscenario’s helpen om de gebruikservaring en bijbehorende noden te beleven vanuit het perspectief van de bezoeker"
Een meesterlijke visie
Als eindresultaat leverden we een visiedocument waarin wordt bepaald welke ingrepen en informatie er nodig zijn om de bezoeker op een intuïtieve manier door hun bezoek te begeleiden. De visie is zo opgebouwd dat we het museumteam stap voor stap door de wayfinding gidsen vanuit het perspectief van de bezoeker.
De grootste verandering met de komst van de nieuwbouw is het verleggen van de hoofdingang (aan Hopland in plaats van de kunstenaarswoning aan de Wapper) en de impact hiervan op de routing. De locatie van de hoofdingang moet meteen duidelijk zijn voor de bezoeker. Het uitgangspunt van de wayfindingvisie is steeds dat de bezoeker niet overprikkeld wordt en enkel ziet wat relevant is. In iedere fase duiden we aan wat er voor de bezoeker nodig is om zich te oriënteren: of je nu van thuis vertrekt naar de museumsite of tijdens je bezoek zoekt naar het kleinste kamertje.
Staat jouw museum voor
een uitdaging?
Of kunnen we jou met iets anders helpen?
Aarzel niet om ons te contacteren!
More projects
You might also like these projects...