Een nieuwe merknaam in 1-2-3
Als starter is het slim om goed na te denken over de naam van je organisatie of product. Het wordt de meest gebruikte asset van je identiteit die zowel gesproken, geschreven als visueel zal voorkomen in je communicatie. Als ondernemer is het daarom belangrijk dat je volledig achter deze naam staat. Deze moet de juiste gevoelswaarde uitstralen bij je potentiële klanten en gebruikers. Daarnaast is het ook de asset die je later het minst snel zal aanpassen, omdat de effort hiervoor altijd aanzienlijk is.
Bij Studio Dott helpen we bedrijven, naast het creëren van een visuele identiteit, ook met het zoeken naar de juiste naam voor hun project. Wanneer de stad Mechelen ons contacteerde met de vraag om een identiteit uit te werken voor hun job-zonder-sollicitatie-project lag de tijdsdruk erg hoog. Daarom zetten we voor hen een proces op poten om samen op een efficiënte manier een nieuwe naam te vinden. Ontdek ons proces in deze blog.
Proces
1. Gestructureerde aanpak
Zoals bij elk brandingtraject is het cruciaal om een duidelijk beeld te hebben van waar de organisatie voor staat. Het eerste deel van het proces bestaat daarom uit een uitgebreide kennismaking. We verdiepen ons in de ‘hoe, wat en waarom’, maar ook in de waarden en principes van de organisatie of het initiatief. Om het merk aan te scherpen gaan we kijken naar tegengestelden om gerichte keuzes af te dwingen. Bv. willen we eerder een zakelijk of speels karakter uitstralen? Op die manier ontstaan er interessante discussies tussen de beslissingnemers. Via een online whiteboard doorlopen we 'live' het gestructureerde proces.
2. Naamgeving voor beginners
Een sterke naam verzinnen, kan op verschillende manieren. Over het algemeen zijn er 3 categorieën en 4 constructiemogelijkheden. Hieronder vind je een duidelijke omschrijving van die benaderingen.
Categorieën:
Omschrijvende naam: beschrijft letterlijk waarvoor het merk staat. Bijvoorbeeld BeterBed.
Suggestieve naam: geeft op een indirecte manier weer waarvoor het merk staat. Bijvoorbeeld door een metafoor, analogie of associatie. Denk aan Twitter (platform dat zoals een zwerm vogels naar elkaar tweet) of Kapitein Iglo.
Abstracte naam: bestaat puur uit (aangename) klanken of lettercombinaties en hebben verder geen betekenis. Deze roepen bij de introductie van het merk geen of nauwelijks associaties op. Bijvoorbeeld C&A.
Constructie:
Echt woord. Bijvoorbeeld Caterpillar.
Samengestelde woorden. Bijvoorbeeld Facebook of Snapchat.
Uitgevonden woorden. Bijvoorbeeld Kodak.
Acroniemen: een afkorting die als een woord uitgesproken wordt. Bijvoorbeeld HEMA.
Anders gespelde woorden. Bijvoorbeeld Flickr.
3. Over het muurtje kijken
Het is ook altijd een goed idee om eens te kijken naar de concurrentie. Zo kan je bepalen wat je goed vindt en wat zeker niet. Ga ook samen op zoek naar thema’s en vereisten die je graag weerspiegeld ziet in de nieuwe naam bv. ‘positief’, ‘betekenisvol’ en ‘nieuwe kansen’. Zo weet je welke richting je uit wil. Met dit allemaal in het achterhoofd is het dan tijd om te brainstormen. Hier is het belangrijk om niet op de rem te staan: alle ideeën zijn goede ideeën.
4. Individuele brainstorm
Tijdens de individuele brainstorm gaat iedereen apart aan de slag om zoveel mogelijk namen te bedenken. Hierbij vertrek je van wat er in de vorige stappen afgesproken is. Welke thema’s zijn belangrijk? Wat wil je uitstralen? Wat zijn je waarden? Hou ook de verschillende categorieën en constructies bij de hand ter inspiratie.
5. Co-wieden
Iedereen presenteert de namen die hij of zij gecreëerd heeft. We gaan gezamenlijk door alle voorstellen en halen de sterkste eruit. Dat doen we aan de hand van de Dott-techniek. Iedereen krijgt een gelijk aantal 'voting dotts' die hij of zij bij zijn favoriete namen kan plakken. Zo ontdekken we een aantal gemeenschappelijke thema’s en vinden een aantal favorieten.
6. Laten bezinken
Na dit proces hebben we samen een aantal namen gekozen, waarvan iedereen het eens is dat ze passen binnen het merk en de waarden die ze moeten uitdragen. Een naam bedenken is natuurlijk slechts de eerste stap. Hierna moeten we uitvissen of deze namen al gebruikt worden, beschermbaar zijn (KBO, merkdepot,…), of de URL beschikbaar is en of de naam geen ongewilde betekenis heeft (in een andere taal bijvoorbeeld).
Het is altijd een goed idee om er een nachtje over te slapen voor je de knoop doorhakt. Zo weet je zeker dat je 100 procent achter de naam staat. Na de workshop hebben we dan ook alles even laten bezinken. Je weet wel wat ze zeggen van Rome...
Samen een naam bedenken voor jouw project?
Of kunnen we jou met iets anders helpen?
Aarzel niet om ons te contacteren!
More projects
You might also like these projects...