Groei door design (deel 1)

Realiseer een hoger rendement met design en innovatie

07/10/2020

“Geen idee wat we ermee moeten, met dat design gedoe...!? ” Dat zou de conclusie kunnen zijn uit de nieuwe designstudie van McKinsey.

Nadat ze in hun eerste studie het belang van design onderzochten, hebben ze nu uitgezocht hoe bedrijven omgaan met design om er het meest rendement uit te halen, met een focus op de opdracht van een design leader.

McKinsey schuift 3 aandachtspunten naar voor:  

  1. De noodzaak van user-centered strategievorming en de ‘aanwezigheid’ van de klant in de directiekamer.
  2. Het assimileren van de design leader in het leiderschapsteam, met een duidelijke verantwoordelijkheid en bijdrage.
  3. Een balans houden tussen kwalitatieve inzicht en kwantitatieve metingen en performance indicatoren.
Jürgen Tanghe

Jürgen Tanghe

Service Designer & Project manager

Jürgen is een van onze talenten bij Studio Dott. Met zijn jarenlange ervaring is hij zowat onze "guru" geworden als het gaat over service design en design thinking.

"Hoeveel geld laten bedrijven liggen door het niet (goed) inzetten van design?"

~Studio Dott.

Leaving money on the table

Het antwoord is: behoorlijk veel. Het rendement voor het inzetten van design is herhaaldelijk en ondubbelzinnig aangetoond.

Zo citeert McKinsey hun eigen eerder onderzoek “Companies that excel at design grow revenues and shareholder returns at nearly twice the rate of their industry peers.” Ja, u leest het goed, dubbele groei-en rendementscijfers t.o.v. vergelijkbare bedrijven.

En ze zijn lang niet de enige. De UK Design Council (het equivalent van Design Vlaanderen in de UK) doet er al sinds 2007 onderzoek naar. Ze berekenden toen al dat elke pond geïnvesteerd in design £2,25 oplevert.

Kleurrijke schets van wireframes. Behaal een hoger rendement door te investeren in design.
Quote van Thomas Watson, Jr. (IBM): "Good design is good business." Ook Watson is ervan overtuigd dat je een hoger rendement kan realiseren met design.

Minstens dubbele groei- en rendementscijfers

Ook IBM heeft rendementscijfers berekend. Het bedrijf liet Forrester de return op hun design practice onderzoeken bij 4 klanten en ze kwamen op 301% ROI. Dat rendement komt voornamelijk uit: een kortere time-to-market, een lagere ontwikkelkost en een reductie van het risico tijdens marktintroductie (en dus een meer rendabele productportfolio).

Naast deze data, zijn er veel voorbeelden die tot de verbeelding spreken, van het onvermijdelijke Apple, over het Italiaanse Alessi, Pepsi en P&G tot Logitec. Die laatste getuigt in het McKinsey rapport over de 7-voudige verhoging in marktwaarde.

"Als groei, transformatie en toegang tot nieuwe markten tot je doelstellingen behoren, maar je zet design niet in dan moet je jezelf de vraag stellen:
Why am I leaving money on the table?"

~Studio Dott.

3 manieren waarop design zorgt voor een hoger rendement 

We zien in alle onderzoeken en onze eigen projecten 3 manieren terug komen waarbij design kan bijdragen en een directe impact heeft op je ondernemingswaarde. Drie voorbeelden:

1. Het vergroten van het marktsucces van nieuwe producten of diensten.

Zoals bij onze klant Mavaro; we slaagden erin om de nieuwe lijn ballustrades te ontwerpen, die eleganter is én sneller geïnstalleerd kan worden. Door meer verkoop en een lagere productie-en installatiekost ligt de marge op deze productlijn significant hoger.

2. Toegang naar andere, meer aantrekkelijke markten en business modellen.

Voor Escape, initieel een distributeur van audioproducten, ontwierpen we hun eerste eigen product: een water- en weerbestendige bluetooth speaker met digitale interface en een eigen merkbeeld. Dat verschafte hen directe toegang tot een premium markt met hogere prijzen en betere rendabiliteit.

3. Transformatie naar een klantgerichte onderneming met een end-to-end customer experience en versterken van de digitale transformatie.

In onze samenwerking met ‘The House of Contact Centers’ ontsloten we hun topexpertise en jarenlange ervaring via een do-it-yourself-platform, LevelX4, een unieke, nieuwe én schaalbare klantenervaring die de basis vormt van de nieuwe, internationale toekomst van de onderneming.

Benieuwd hoe jij kunt groeien door design?

Of kunnen we jou met iets anders helpen?
Aarzel niet om ons te contacteren!

IMG_6222
Sales_Jurgen_01

Jürgen Tanghe

Strategy - Service Design

 

+32 478 24 72 99

[email protected]

LinkedIn

More projects

You might also like these projects...