10 bedrijven die werk maken van hun klantenbeleving
Je bedrijf runnen tijdens een pandemie, het is voor ons allemaal de eerste keer. De coronacrisis biedt veel vraagstukken waar wij als ontwerpers graag onze tanden inzetten. Figuurlijk weliswaar, #staysafe. In onze vorige post deelden we tien acties die je kan ondernemen om van jouw service weer een bijzondere beleving te maken. Vandaag maken we dat concreet met tien inspirerende voorbeelden.
"Een low-touch service hoeft niet onpersoonlijk te zijn."
1. Informeer overvloedig wat nu tijdelijk anders is
Bij de McDonalds drive-in hebben ze dit principe erg goed begrepen. Aan het begin staat een medewerker die duidelijk maakt hoe je moet rijden en hoe het proces nu verloopt (en wat er nu anders is dan voordien bv. alleen elektronisch betalen). De aangepaste menukaart krijg je ook vroeger dan normaal zodat je tijd genoeg hebt om te kiezen. Zonde als je na al die weken quarantaine voor de verkeerde burger zou gaan.
2. Maak het eenvoudig(er)
De afgelopen maanden werd de procedure voor het aanvragen van tijdelijke werkloosheid sterk vereenvoudigd. Bewijzen zijn niet meer noodzakelijk, het aanvragen is flexibeler… Dit alles zorgt ervoor dat drempels worden weggenomen voor werkgevers, maar ook dat dossiers sneller verwerkt kunnen worden.
3. Bedank je klanten voor hun aanpassingsvermogen en trouw
Het Antwerpse juwelenmerk Nimzu voegt bij elke bestelling een persoonlijk kaartje, ook een ontwerp van een Belgische creative. Daarop bedankt de ontwerpster haar klant voor de steun in deze - voor haar - moeilijke tijd.
Daarnaast zette ze haar klanten extra in de bloemetjes door een give away te organiseren. Wie in de eerste weken van de lockdown via de webshop iets had gekocht, maakte kans om een juweel cadeau te krijgen.
4. Vraag aan je klanten hoe het met hen gaat
Single Minded, een technisch ontwerpstudiootje in de entertainmentindustrie, belde de afgelopen maand al zijn klanten op. Niet om projecten te verkopen, want de sector ligt helaas stil, maar wel om te informeren hoe het overal loopt.
Het werden fijne gesprekken onder partners die in hetzelfde schuitje zitten. Ze praatten over hun vooruitzichten voor het komende jaar, over hoe ze hun verlies aan inkomsten denken te overbruggen, over hun zorgen.
Er waren geen concrete sales in het vooruitzicht, maar zo bleef het bedrijf toch op de hoogte van de situatie en noden van zijn klanten. Door hun band zo even aan te halen, bouwden ze wederzijds begrip en vertrouwen op. Wie weet loont dat in de toekomst wanneer er wel weer projecten zijn.
5. Toon je persoonlijkheid
‘Een fotoshoot niet veilig? Dan sturen we de kleding toch gewoon naar de modellen thuis?’ dacht kledinggigant Zara. In deze tijden is een professionele shoot namelijk niet mogelijk. Op een set met stylisten, make up professionals, fotografen en modellen is social distancing onbegonnen werk.
De modellen werden daarom gevraagd een DIY-shoot te doen. Ze mochten zelf kiezen hoe ze de nieuwe collectie in beeld brachten. Het resultaat? Beelden met een persoonlijke sfeer. En een leuke extra voor de nieuwsgierigen: je kan een kijkje nemen in het glamoureuze kot van een topmodel.
6. Denk “beleving” in plaats van product of dienst
Het Antwerpse restaurant Nathan, sinds vorig jaar in het bezit van een welverdiende Michelinster, biedt nu ook afhaalmaaltijden aan. Onder het motto “creëer de magie van Nathan bij jou thuis” brengen ze hun heerlijke gerechten en dineerervaring tot bij jou. Zo komt het geheel in een mooie “Nathan’s magic box” met menukaart en instructies.
De verschillende gangen zijn op voorhand gedresseerd zodat je dit makkelijk op een bord kan leggen. Je hoeft enkel nog je goede servies boven te halen -en misschien voor de gelegenheid ook een proper hemd. Noem deze afhaalmaaltijd gerust ‘take away 2.0’.
7. Adviseer en coach
Kapsalon Maison Maité biedt DIY colorboxen aan voor klanten die thuis hun haar willen kleuren, uitgroei wegwerken, ondertonen neutraliseren … De box bevat een custom made haarkleur (of toner) die ze met liefde voor hun klanten maken en de tools om ‘m zelf professioneel aan te brengen (borstel, handschoenen…). Klanten krijgen een stap-voor-stap-tutorial en online ondersteuning indien nodig.
Klanten die recent hun haar bij hen kleurden hebben een kleurcode, maar voor andere klanten werken ze op basis van foto’s om de perfecte kleur te creëren.
8. Bied een persoonlijk aanbod
De coronacrisis zet zowel gezinnen als professionals in onderwijs en opvoeding behoorlijk onder druk. “Netwerk afgestemd opvoeden” bood daarom gratis sessies van 30 minuten aan om ouders en professionals te ondersteunen in deze periode. Ze kijken zonder oordeel mee en helpen je het beste in jezelf en je kinderen naar boven te halen. Een hartverwarmend initiatief in verwarrende tijden.
9. Verschuif de grenzen van je dienstverlening
In juni geven we bij een klant een vierdaagse training die nu digitaal zal moeten doorgaan. Dat werkt, maar zo missen wij en de cursisten toch voor een deel het plezier. Het enthousiasme en de ervaring van samen al doende te leren is part of the fun.
Om de training toch wat tastbaar te maken, sturen we op voorhand een postpakketje op naar alle deelnemers. Daarin vinden ze een aantal benodigdheden voor de training en een uitnodiging naar een voorbereidende oefening. Allemaal mooi vormgegeven, natuurlijk.
Zo willen we de deelnemers warm maken voor deze andere manier van opleiden en hen goesting geven er samen met ons in te vliegen.
10. Verras!
Hoe behoud je de band met je medewerkers als je niet fysiek samenzit? Hoe laat je weten dat je hen en hun inspanningen waardeert? Justbite maakt het mogelijk om gezonde en gepersonaliseerde snackboxen bij werknemers thuis te laten leveren. Werkgevers kunnen een persoonlijke boodschap toevoegen en zo hun team verrassen en in de watten leggen. Want eerlijk, de liefde van de werknemer gaat voor een groot deel door de maag.
Van jouw service opnieuw een bijzondere beleving maken?
Aarzel niet ons te contacteren!
More projects
You might also like these projects...