Waarom kleurtrends bull* zijn

Kleurtrends… er valt veel over te zeggen. En er wordt ook véél over gezegd en geschreven. In deze blog ventileer ik mijn kijk hierop en doe zo ook mijn duit in dit zakje :).

JodyA

Jody Eeckhout

Interieurarchitect

Jody is één van onze ontwerptalenten van Dott Places. Door zijn liefde voor sober minimalisme, sereniteit en pure materialen geeft hij graag zijn mening over kleurtrends.

Pantone

Elk jaar in december stelt Pantone de kleurtrend voor het komende jaar voor. Ze ‘voorspellen’ als het ware wat de nieuwe kleur van het jaar zal worden, maar eigenlijk zijn ze vooral zelf de trendsetter. Dit jaar kozen ze voor ‘living coral’, een ietwat rozig terracotta. Een kleur die doet denken aan een post-it die al wat te lang aan de muur heeft gehangen. Smaken verschillen, maar ik ben geen fan.

ImageWide

Living coral

De kleur is volgens Pantone “Een vrolijke koraaltint met gouden ondertoon, die energie en levendigheid brengt maar toch een zacht randje heeft” en “een reactie op de invloed van digitale technologie en sociale media die een steeds groter onderdeel worden in ons dagelijks leven, waardoor we steeds meer op zoek zijn naar authentieke en meeslepende ervaringen die zorgen voor verbinding en intimiteit.” Smaken verschillen dus. Met dit statement linkt Pantone deze kleur, en kleuren in het algemeen, plots aan allerlei facetten van ons leven. Maar hoe die ene kleur ‘living coral’ dat nu specifiek gaat beïnvloeden… beats me.

Fotografie © Olivier Van Daele
Fotografie © Olivier Van Daele

Interieurtrends

Wél duidelijk is dat hun kleurtrends impact hebben. Ze worden gevolgd in de mode, in producten, in interieurs, ... noem maar op. En dat is net mijn grootste ergernis.  Het kan niet de bedoeling zijn dat je interieur al na 1 jaar niet meer ‘in’ is, omdat je koos voor de kleur van het jaar ervoor. Oké, de wereld gaat steeds sneller. Technologie van vandaag is morgen al voorbijgestreefd. We worden langs alle kanten beïnvloed door de sociale media en zijn steeds op zoek naar iets nieuw, iets beter, .... Maar interieurs, producten, ... moeten langer meegaan dan een jaar.  Een interieur moet trendloos zijn, met andere woorden tijdloos.

Sereniteit

In mijn ogen moet je in een woning of interieur kunnen thuiskomen en ontkoppelen van de vluchtige, snelle wereld waarin we leven. (Interieur)architectuur moet daarom rust uitstralen en tijdloos zijn.  Dit bereik je niet door de nieuwste kleurtrends te volgen, maar door natuurlijke en eenvoudige materialen te gebruiken die goed aanvoelen. En hiervoor kunnen en moeten verschillende soorten materialen gebruikt worden. Hoe straalt je woning nog eigenheid uit, als je in een interieur leeft dat iedereen op Instagram post? Hoe kunnen we een ruimte nog ‘beleven’ als we meer bezig zijn met posten van foto’s over het interieur dan van het interieur zelf te genieten?

 

Allemaal moeilijke vragen die mij bezighouden als ontwerper. Wat is hierop het antwoord? Daar ben ik nog niet uit... Maar kleurtrends zijn het zeker niet! Keep you posted :).

Fotografie © Olivier Van Daele
Fotografie © Olivier Van Daele
OVD_StudioDott_Edegem_11

More projects

You might also like these projects...

Next project

You might also like this project...